Onze tips voor het maken van een goede foto

Door Albelli op 15 september 2025

Op zoek naar het juiste kader? Begin dan eerst met het bepalen van het gewenste perspectief. Wij hebben ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.

Het is vast geen verrassing als we zeggen dat een foto valt of staat met het juiste kader. Of je nu een spontaan of juist iets gedetailleerder moment vastlegt, alles begint met het juiste kader voor jouw onderwerp.

Gelukkig kan iedereen dit leren, ook al heb je van nature misschien geen ‘fotografisch oog’ voor het vinden van je kader. Zoals voor meer creatieve vaardigheden geldt: oefening baart (foto)kunst.

Een van de beste manieren om grip te krijgen op deze vaardigheid is het begrijpen van alle soorten perspectieven in de fotografie.

In de fotografie verwijst een perspectief naar hoeveel (of hoe weinig) je van je onderwerp en de omgeving in het kader opneemt. Het draait allemaal om schaal en perspectief. Inzoomen om bijvoorbeeld alleen het gezicht van een persoon vast te leggen? Dat is een close-up. Iemand van top tot teen vastleggen? Dat noemen we een full shot.

Elk perspectief heeft een ander doel. Een close-up richt zich vooral op emoties of details, terwijl een bredere opname juist meer context biedt. Als je dit kunstje eenmaal onder de knie hebt, kun je echt een verhaal vertellen met je foto’s.

Elk perspectief heeft zijn eigen algemene richtlijnen. Als je die eenmaal kent, zul je ze veel vaker herkennen. We zetten ze hier voor je op een rijtje.

Soorten fotoperspectieven

Extreme long shot

Een extreme long shot, vaak aangeduid als ELS, legt een zeer breed beeld vast, waarbij het onderwerp slechts een klein deel van het beeld beslaat. Deze techniek wordt vaak gebruikt om de omgeving te laten zien en is zeer geschikt voor groepsfoto’s. De positie van het onderwerp kan variëren, maar wordt meestal volledig weergegeven. Zo krijg je een goed beeld van hun plaats binnen het geheel van de compositie.

Long shot

Bij een long shot (LS) wordt er vooral op het onderwerp gefocust, terwijl er nog steeds ruimte is voor de omgeving. Het onderwerp wordt volledig weergegeven (ook hier zonder bijsnijden) en de algehele sfeer van de foto hangt vaak af van het gekozen perspectief. Hiermee kun je op een evenwichtige manier zowel de persoon als de omgeving vastleggen.

Full shot

Een volledige opname (full shot) is het dichtstbijzijnde beeld dat je kunt krijgen en jouw onderwerp van top tot teen (beeldvullend) vastlegt. Het gaat erom het onderwerp volledig te laten zien, of het nu een persoon, een dier of een object is. Afhankelijk van hoe ze zijn gepositioneerd, kan het kader enigszins variëren. Bij deze afstand raden we af om groothoeklenzen te gebruiken om vervorming te voorkomen.

American Shot

Het American shot is van origine een filmshot, waarbij het breedbeeldformaat 21:9 leidde tot een aantal creatieve keuzes op het gebied van kaders. In dit shot wordt het onderwerp ongeveer vanaf de knieën naar boven getoond. Het was heel populair in westerns (vooral omdat het publiek zo kon zien wanneer personages hun pistolen trokken). Bij fotografie voelt het vaak iets minder dynamisch aan, omdat je niet kunt zien of het onderwerp in beweging is of stilstaat.

Medium shot: vanaf de taille naar boven

Bij een van de meest gebruikte en natuurlijke shots, het medium shot (MS), lijkt het alsof je in gesprek bent met die persoon. Het combineert de nabijheid van het gezicht met de expressiviteit van het lichaam. Het bovenste deel van het onderwerp wordt ingekaderd met een snede op heuphoogte.

Medium close-up

De medium close-up (MCU) combineert elementen van het medium shot met een close-up en brengt ons dichterbij het onderwerp. Meestal wordt het model vanaf de borst of buste in beeld gebracht, waarbij de focus vooral op de gezichtsuitdrukking ligt. Het is een shot dat vertrouwen en nabijheid uitstraalt, dus het is erg belangrijk om een aantrekkelijk perspectief te kiezen.

Close-up

De close-up (CU) is de klassieke portretfoto. Je omkadert het gezicht, de nek en de schouders van het onderwerp en het is perfect om uitdrukkingen te versterken. Omdat dit perspectief zich op zulke fijne details richt, valt of staat alles met de juiste techniek: belichting, het vermijden van schaduwen of schitteringen en een scherpe focus zijn erg belangrijk. Onze tip: maak gebruik van een gematigde telelens om de verhoudingen natuurlijk en flatteus te houden.

Extreme close-up

De extreme close-up (ECU) richt zich alleen op het gezicht, van de kin tot het voorhoofd – niets anders. Het is de meeste pure vorm van filmische portretkunst, waarbij elk element van de compositie van belang is, vooral de ogen (want die liegen immers nooit). Dit is de meest intieme opname die je kunt maken, waardoor je een krachtige band met het model creëert.

Detailopname: focus op één element

Detailopnames worden vaak onderschat, maar spelen een belangrijke rol bij visuele storytelling. Ze isoleren één enkel element binnen de scène en vestigen de aandacht op iets specifieks, terwijl de rest buiten beeld blijft. Alles draait hierbij om focus en scherptediepte. Dit is overigens niet hetzelfde als macrofotografie. Het is simpelweg een aanvulling op bredere opnames door nuance en textuur toe te voegen aan het totale verhaal.

Zo, dat was ‘m. Nu je weet hoe je voor elk moment het juiste perspectief kiest, wordt het veel makkelijker om je foto’s tot leven te brengen en er bijvoorbeeld unieke wanddecoratie van te maken. Laat je inspireren door ons veelzijdige assortiment en kies de juiste oriëntatie, formaat, afwerking en het gewenste materiaal. Laat je foto’s op jouw manier shinen.

Maak je eigen wanddecoratie met albelli

Origineel door: Juan Castromil  @castromil y Carolina Denia @CarolinaD