Een foto van een open laptop met zes foto's erop. Drie heldere foto's met een groen icoontje erop en twee wazige foto's met een rood kruis erover.

Wou je ooit al eens beginnen met het maken van een albelli fotoboek toen je erachter kwam dat je de gewenste foto’s maar niet terug kon vinden? Dankzij slim bestandsbeheer en door het bewaren van je foto’s op één plek, wordt het eenvoudiger om je foto’s terug te vinden en meer tijd aan het creatieve aspect te besteden.

Zorg ervoor dat bestandsbeheer een deel is van je werkproces

Een foto van een wit bureau in een witte kamer, met een computer, luidsprekers, toetsenbord, muis, briefpapier en boeken op het bureau, en een selectie van foto's die aan een touw erboven hangen.

Het kan eventjes duren voor je eraan gewend bent dat je je bestanden goed moet organiseren. Maar als je stappen zoals uploaden, hernoemen en back-uppen van je bestanden in je werkproces opneemt, zal het bijhouden van nette afbeeldingsbestanden uiteindelijk ook een essentieel onderdeel van elke fotoshoot worden.

Weet je niet zeker wat een werkproces bij fotografie nu net is? Het zijn eigenlijk verschillende stappen die professionele fotografen volgen van zodra ze hun camera boven halen tot op het moment dat ze hun foto’s voorstellen. In deze blog vind je meer informatie over werkprocessen en het groeperen van foto’s.

Waarom is bestandsbeheer zo belangrijk?

De handen van een vrouw met een smartphone boven een bureau met een open laptop en een camera erop.

We nemen vaak foto’s met meer dan één toestel, denk maar aan smartphones, tablets en spiegelreflexcamera’s. Het resultaat hiervan is dat onze foto’s vaak op verschillende toestellen verspreid staan. Om ervoor te zorgen dat al je foto’s op één plek staan en je ze dus gemakkelijk aan je fotoboeken kan toevoegen, is het belangrijk dat je ze allemaal op één apparaat uploadt. Daarnaast mag je ook niet vergeten om een kopie ervan te bewaren in de cloud en op een externe harde schijf als je die hebt. Bekijk hier de voor- en nadelen van beide opslagmogelijkheden.

Een stap-voor-stap aanpak voor het beheer van je foto’s

Een vrouw en haar kind in een felgele stoel met gele rugleuning, met een open laptop op de knie van de vrouw.

Goed bestandsbeheer begint eigenlijk al voordat je een foto neemt, vooral als je met een spiegelreflexcamera aan de slag bent. Kies voor een stap-voor-stap aanpak voor het organiseren van je bestanden. Dit zal je trouwens ook helpen bij het maken van een eigen werkproces. Kies zelf een proces dat bij jou past, maar hieronder vind je alvast enkele stappen die je kan nemen om je bestanden veilig en netjes te bewaren.

Stap 1: Synchroniseer je toestellen

  • Zorg ervoor dat de datum en tijd op je camera nauwkeurig zijn, vooral als je in een andere tijdzone reist. Hierdoor wordt het makkelijk om achteraf je foto’s chronologisch te sorteren. Wanneer je met je smartphone foto’s neemt, wordt dit normaal gezien achteraf automatisch aangepast.
  • Iedereen die liever met een spiegelreflexcamera of een compacte camera werkt, moet zijn of haar instellingen manueel updaten. Wanneer je bijvoorbeeld je batterij vervangt, kan het zijn dat je camera automatisch weer de fabrieksinstellingen terugzet waardoor de datum van je afbeeldingen fout kan zijn. Kijk de instellingen dus twee keer na voordat je begint met het nemen van de foto’s.

Stap 2: Importeer je afbeeldingen naar één plek

  • Neem de tijd om alle foto’s op je verschillende toestellen te uploaden en ze op dezelfde plek te bewaren. Dit kan je op je computer, maar ook in de cloud of op een externe harde schijf. Je zorgt er best voor dat dit een onderdeel van je werkproces wordt, op die manier importeer je altijd meteen je nieuwe foto’s.
  • Als dat voor jou niet haalbaar is, kan je bijvoorbeeld één keer per maand een moment inplannen om al je foto’s te uploaden. Maar we raden je toch aan om je afbeeldingen zo snel mogelijk te sorteren, zeker als het gaat om vakantiefoto’s of foto’s van een belangrijk evenement.

Stap 3: Verwijder alle slechte foto’s of foto’s die je niet nodig hebt

  • Vermijd extra rommel in je bestanden door slechte foto’s meteen te verwijderen.
  • Bekijk je geïmporteerde bestanden en verwijderd wazige foto’s en foto’s waarbij je vinger voor de lens zat. Je hoeft geen opslagruimte te verspillen aan foto’s die je niet wil gebruiken.
  • Wees selectief. Je hebt misschien heel veel foto’s van één bepaalde scène genomen om de perfecte foto vast te leggen, maar houd dan ook alleen maar die foto bij die het beste bleek te zijn en verwijder al de rest.

Stap 4: Kies een structuur voor het benoemen van bestanden en hou hieraan vast

  • Het maakt niet uit of je al je foto’s in één bestand wil opslaan of dat je verschillende thema’s wil maken om je foto’s in te bewaren, kies voor één structuur voor het benoemen van bestanden en hou hier aan vast.
  • Hou ook vast aan deze structuur wanneer je een kopie van je bestanden op een ander apparaat of in de cloud opslaat. Hierdoor wordt het veel eenvoudiger om bestanden terug te vinden.

Bekijk deze post over het benoemen van foto’s voor meer tips over het maken van consistende bestanden.

Programma’s voor bestandsbeheer

Een vrouw aan haar bureau, voor haar laptop en met een groter scherm met een selectie van fotobestanden erop.

Als je honderden afbeeldingsbestanden hebt en deze in de cloud wil bewaren om ruimte te besparen op je apparaat, sommen we hier enkele oplossingen op die je kan uitproberen. Het is altijd een goed idee om een kopie van je afbeeldingen in de cloud te bewaren, zo raak je je foto’s nooit kwijt. Ook niet als je toestel het niet meer doet.

Adobe Bridge:
  • Het is een gratis platform voor het beheer van digitale activa waarmee je afbeeldingsmappen kan sorteren op tags, een beoordelingssysteem en metagegevens over afbeeldingen.
  • Adobe Bridge vereenvoudigt ook het importeren vanuit je camera, smartphone en kaartlezer.
  • Je kan je bestanden in batches hernoemen en het is perfect voor het opslaan van veel afbeeldingen.
Google Photos met Backup en Sync:
  • Dit is een cloud-gebaseerde opslagoplossing.
  • Dit is geweldig als je vaak vergeet om handmatig een back-up te maken van je bestanden – wanneer je het gebruikt met de Google Backup en Sync app, kan het automatisch afbeeldingsmappen bekijken en deze naar een Google Photos-account uploaden
  • Als je foto’s in Google Photos staan, kan je ze duidelijk in een tijdlijn bekijken. Bovendien geniet je ook van onbeperkte opslagruimte.
iCloud:
  • Apple-gebruikers kunnen iCloud gebruiken. De eerste 5GB opslagruimte is gratis. Als je meer ruimte nodig hebt, moet je daarvoor betalen.
  • Als je eenmaal met je Apple-ID op elk van je apparaten op iCloud aangemeld bent, kan je automatisch foto’s over al je apparaten heen synchroniseren.
  • Alle nieuwe bestanden die je aan één apparaat toevoegt, worden vervolgens over de rest gerepliceerd, zodat je alles consistent kan houden.

Meer suggesties voor opslag vind je hier. Als je meer tips voor bestandsbeheer nodig hebt, kan je onze andere handleidingen over het organiseren van foto’s bekijken zodat je al je herinneringen veilig kan opslaan en snel mooie fotoboeken kan maken.

Begin met het maken van je fotoboek

Reacties